شبکه توزیع محتوا (CDN) گروهی از سرورهای توزیعشده جغرافیایی است که با نزدیکتر کردن محتوای وب به مکانی که کاربران هستند، سرعت ارسال محتوای وب را افزایش میدهند. مراکز داده در سراسر جهان از حافظه پنهان استفاده می کنند، فرآیندی که به طور موقت کپی فایل ها را ذخیره می کند، به طوری که می توانید از طریق یک سرور در نزدیکی خود به محتوای اینترنتی از یک دستگاه یا مرورگر مجهز به وب دسترسی داشته باشید.
CDN ها محتوای پنهانی مانند صفحات وب، تصاویر و ویدیوها را در سرورهای پراکسی نزدیک به مکان فیزیکی شما ذخیره می کنند. این کار به شما این امکان را میدهد تا کارهایی مانند تماشای فیلم، دانلود نرمافزار، بررسی موجودی بانک خود، پست در رسانههای اجتماعی یا خرید انجام دهید، بدون اینکه منتظر بارگذاری محتوا باشید.
شما می توانید یک CDN را مانند یک دستگاه خودپرداز در نظر بگیرید. وجود یک دستگاه پول نقد تقریباً در هر گوشهای باعث میشود که به سرعت و کارآمد پول دریافت کنید. در صفهای طولانی بانکها زمان انتظاری وجود ندارد و دستگاه های خودپرداز در بسیاری از مکان های مناسب برای دسترسی فوری قرار می گیرند.
خدمات CDN برای حل مشکل ازدحام شبکه ناشی از ارائه محتوای غنی وب، مانند گرافیک و ویدیو از طریق اینترنت ایجاد شد. دریافت محتوا از سرورهای واقع در مرکز به کاربران فردی به سادگی بیش از حد طول کشید. CDN ها اکنون رشد کرده اند و همه چیز را از متن، گرافیک، اسکریپتها و فایلهای رسانهای گرفته تا دانلود نرم افزار، اسناد، پورتالها، تجارت الکترونیک، رسانههای پخش زنده، رسانههای پخش ویدیوی درخواستی و سایتهای رسانههای اجتماعی را شامل میشوند.
نمونه ای از CDN چیست؟
بخش بزرگی از تمام محتوای اینترنتی از طریق شبکه توزیع محتواها ارائه میشود. در اینجا یک مثال ساده است:
اگر در نیویورک بودید و میخواستید وبسایت فروشگاه مورد علاقهتان در لندن را که روی سروری در بریتانیا میزبانی میشود، مشاهده کنید، در صورتی که درخواست مجبور بود تمام مسیر را در سراسر اقیانوس اطلس طی کند، زمان بارگذاری طولانی و آهستهی محتوا را تجربه خواهید کرد.
برای رفع این مشکل، یک CDN نسخه ذخیرهشده محتوای وبسایت لندن را در چندین مکان جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره میکند که «نقاط حضور» (PoPs) نیز نامیده میشود. این پاپها حاوی سرورهای کش مخصوص به خود هستند و مسئول ارائه آن محتوا در نزدیکی محل زندگی شما در نیویورک هستند.
محتوای ارائه شده از نزدیکترین سرور به موقعیت فیزیکی شما، تجربه وب سریعتر و با کارایی بالا را به شما میدهد. به عنوان مثال یکی از شبکههای توزیع محتوا، شرکت ابرآروان میباشد
CDN چگونه کار می کند؟
ماموریت CDN کاهش تأخیر است. تأخیر آن تأخیر آزاردهندهای است که هنگام تلاش برای دسترسی به یک صفحه وب یا جریان ویدیو قبل از بارگیری کامل در دستگاه شما تجربه میکنید. اگرچه در میلی ثانیه اندازهگیری میشود، اما میتواند برای همیشه احساس شود و حتی ممکن است منجر به خطای بارگذاری یا وقفه زمانی شود.
برخی از شبکه های تحویل محتوا با کاهش فاصله فیزیکی که محتوا برای رسیدن به شما باید طی کند، تأخیر را کاهش میدهند. بنابراین، شبکه توزیع محتواهای بزرگتر و با توزیع گستردهتر میتوانند با قرار دادن محتوا تا حد امکان به کاربر نهایی، محتوای وب را سریعتر و قابل اعتمادتر ارائه دهند.
فرض کنید آخر هفته است و میخواهید جدیدترین فیلم هالیوودی را پخش کنید، CDN یک سرور بهینه در شبکه خود برای ارائه آن ویدیو پیدا میکند. معمولاً این سرور نزدیکترین سرور به مکان فیزیکی شما خواهد بود.
فایلهای رسانه در حافظه پنهان ذخیره میشوند و برای سایر درخواستهای کاربر در همان منطقه جغرافیایی روی سرور شبکه تحویل محتوا باقی میمانند. اگر محتوای درخواستی شما در دسترس نیست یا قدیمی است، سرویس CDN محتوای تازه واکشی شده را برای ارائه درخواستهای بعدی ذخیره میکند.
در حالی که ارائه محتوای وب سایت یک استفاده رایج برای CDN ها است، این تنها عملکرد آنها نیست. در واقع، CDN ها محتوای بسیار متنوعی را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است: ویدیو با کیفیت 4K و HD، استریم صوتی، دانلود نرم افزار مانند برنامهها، بازیها و بهروز رسانیهای سیستمعامل و موارد دیگر. بهطور بالقوه هر دادهای که میتواند دیجیتالی شود میتواند از طریق یک شبکه تحویل محتوا تحویل داده شود.
میزبان CDN چیست؟
اگرچه CDN ها میزبان وب نیستند و آیتمها را در آخرین مایل به مصرف کنندگان تحویل نمیدهند، سرورهای شبکه تحویل محتوا از نظر جغرافیایی برای ذخیره محتوای کش نزدیکتر به کاربران و ISPهای آنها در هر کجای دنیا که هستند توزیع می شوند. این ذخیرهسازی موقت محتوا در لبه شبکه، کاهش تأخیر و ارائه محتوای یکسان به چندین کاربر برای دسترسی کارآمدتر را ممکن میسازد.
برای اپراتورهای شبکه، که به عنوان ارائه دهندگان خدمات بی سیم یا حاملهای شبکه تلفنهمراه نیز شناخته میشوند، که در تلاش هستند تا با تقاضای بیپایان برای ویدیوی آنلاین همگام شوند، یک پلتفرم میزبانی CDN می تواند راه حلی بسیار موثر و مقرون به صرفه برای ماندن در رقابت باشد. یک شبکه تحویل محتوا میتواند اپراتورها را قادر سازد تا یک تجربه آنلاین سریع، ایمن و قابل اعتماد با کیفیت ثابتی که مردم از هر دستگاه دارای وب انتظار دارند، ارائه دهند.
چرا شبکه توزیع محتوا مورد نیاز است؟
بیش از 20 سال است که CDN ها ستون فقرات اینترنت را تشکیل داده اند؛ ارائه محتوای آنلاین برای خرید، بانکداری، مراقبت های بهداشتی و سایر مشاغل به سرعت و در مقیاس.
بدون CDN ها، با توانایی آنها برای تکثیر و ذخیره اطلاعات از سرورهای اصلی و سپس نزدیک کردن محتوای دیجیتال به محل دسترسی کاربران به وب، اینترنت ممکن است تا حد خزیدن کند شود.
ممکن است متوجه آن نشوید، اما اگر تقریباً هر کاری را به صورت آنلاین انجام داده باشید، یک CDN احتمالاً به شما کمک کرده است تا تجربهای سریع، قابل اعتماد و ثابت داشته باشید. در اینجا یک مثال ساده از نحوه مدیریت ترافیک پشت صحنه توسط شبکههای تحویل محتوا برای تحقق این امر آورده شده است:
یک شبکه توزیع محتوا ترافیک کلی را متعادل میکند تا به همه افرادی که به محتوای اینترنتی دسترسی دارند بهترین تجربه وب ممکن را بدهد. در مورد آن مانند مسیریابی ترافیک در دنیای واقعی فکر کنید.
ممکن است یک مسیر وجود داشته باشد که معمولاً سریعترین مسیر از نقطه A تا B باشد، اگر ماشین دیگری آن را طی نکند – اما اگر شروع به شلوغ شدن کند، اگر ترافیک در چند مسیر مختلف پخش شود، برای همه بهتر است. این ممکن است به این معنی باشد که شما در جادهای فرستاده میشوید که چند دقیقه طولانیتر است (یا میکروثانیهها، در صورت مقیاسبندی سرعت اینترنت) اما در ترافیکی که در مسیری که معمولاً سریعترین است، گیر نمیکنید.
همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما به سریع ترین مسیر معمولی اعزام می شوید، اما بدون اینکه در ترافیک گرفتار شوید، زیرا خودروهای دیگر در مسیرهای طولانی تری فرستاده می شوند. بنابراین، موضوع کاهش سرعت نیست، بلکه در مورد تعادل بار و استفاده کامل از همه منابع موجود است.
واقعیت این است که بدون شبکه توزیع محتوا ، همه ما هنگام گشت و گذار در وب بیشتر در ترافیک گیر می کنیم.
چه کسی از شبکه توزیع محتواها استفاده می کند؟
تقریباً همه افرادی که به وب دسترسی دارند از شبکه توزیع محتوا استفاده می کنند. آنها برای ارائه تجربه سریعتر و قابل اعتمادتر برای افرادی که به اینترنت دسترسی دارند ایجاد شده اند. آنها توسط صاحبان محتوا و برنامه ها و ارائه دهندگان خدمات شبکه استفاده می شوند که این مزایا را به مشتریان خود ارائه می دهند.
CDN برای کاربران نهایی
وبسایتها و برنامههای کاربردی وب که از طریق شبکه توزیع محتوا ارائه میشوند، بارگذاری سریعتر صفحه، تراکنشهای سریعتر و تجربه آنلاین ثابتتری را تجربه میکنند.
با این حال، مردم ممکن است تصوری نداشته باشند که از طریق یک شبکه تحویل محتوا متصل می شوند زیرا از مزایای آن لذت می برند، زیرا این فناوری در پشت صحنه کار می کند. آنها به سادگی آنچه را که از ISP یا ارائه دهنده تلفن همراه خود درخواست کرده اند دریافت می کنند.
CDN برای صاحبان محتوا
صاحبان محتوا و برنامهها – از جمله سایتهای تجارت الکترونیک، ویژگیهای رسانه، و شرکتهای رایانش ابری – از شبکه توزیع محتوا برای بهبود تجربیات مشتری، کاهش نرخ رها شدن، افزایش نمایش تبلیغات، بهبود نرخ تبدیل و تقویت وفاداری مشتری استفاده میکنند. استفاده از یک شبکه تحویل محتوا همچنین می تواند امنیت وب را بهبود بخشد، به عنوان مثال با کمک به جذب و کاهش حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS).
CDN برای ارائه دهندگان خدمات شبکه
با رشد انفجاری پخش آنلاین و سایر سرویسهای رسانه غنی و انتظارات کاربران بیشتر در مورد عملکرد وب در انواع دستگاههای مختلف، بسیاری از ارائهدهندگان خدمات شبکه امروزی لازم میدانند شبکههای توزیع محتوای خود را مستقر کنند.
برای اپراتورهای شبکه، استقرار یک شبکه تحویل محتوا می تواند ریزش مشترکین را کاهش دهد، توسعه خدمات ارزش افزوده را تسهیل کند، ترافیک شبکه اصلی را کاهش دهد و اپراتورها را قادر سازد خدمات CDN را به شرکت ها و صاحبان محتوای شخص ثالث بفروشند.
یکی از بزرگترین مزایای شبکه توزیع محتوا ، تخلیه بار است.شبکه توزیع محتوا با پاسخ به درخواستی برای محتوای وب با نسخه کش شده در نزدیکی فیزیکی و شبکه به کاربر نهایی – به جای سروری که محتوا از آنجا منشأ می گیرد – ترافیک را از سرورهای محتوا تخلیه می کند و تجربه وب را بهبود می بخشد. این بدان معنی است که محتوا می تواند در شبکه اپراتور شبکه بماند و نیاز به مشارکت با شبکه های دیگر یا پیمایش در اینترنت گسترده تر برای ارائه اطلاعات را کاهش دهد.
مزایای شبکه توزیع محتوا چیست؟
شبکه توزیع محتوا بخش بزرگی از ترافیک اینترنت جهان را حمل می کنند. آنها به حل سخت ترین چالش های ارائه محتوا از طریق اینترنت کمک می کنند. کسبوکارها از ارائهدهندگان محتوای کوچک و متوسط گرفته تا شرکتهای بزرگ جهان از شبکههای تحویل محتوا برای ارائه یک تجربه وب یکپارچه به مشتریان خود استفاده میکنند.
از آنجایی که اینترنت در ابتدا برای رسیدگی به نیازهای حجم انبوه داده، ویدئوهای زنده با کیفیت بالا، فروش فلش و دانلودهای زیاد طراحی نشده بود، شبکه توزیع محتوا برای بهتر کردن اینترنت ساخته شدند. آنها به ارائه ایمن رسانه در مقیاس کمک میکنند و همه تجربیات مرتبط را که بخشی از زندگی روزمره برای اکثر ما امروز هستند، فعال میکنند.
کارایی
عملکرد تفاوت بین کلیکی است که به شما امکان دسترسی فوری به محتوای جدید را می دهد و کلیکی که پس از آن یک انتظار هفت ثانیه ای در حین بارگذاری صفحه یا بافر ویدیویی به دنبال دارد. بافر کردن آن زمان انتظار است که با نماد دایرهای آشنا روی صفحه نمایش داده میشود و زمانی اتفاق میافتد که اتصال اینترنتی ارائهشده توسط یک ISP نتواند دادهها را با سرعت کافی تامین کند.
چگونه کار می کند؟ هنگامی که محتوای درخواستی توسط سرورهای شبکه توزیع محتوا ذخیره میشود (از پیش ذخیره میشود)، ISP کاربر نهایی یا ارائهدهنده تلفن همراه آن محتوا را با اتصال به سرور در شبکه شبکه توزیع محتوا دریافت میکند، به جای اینکه منتظر بماند تا درخواست آنها مستقیماً به مبدا برود. سرور مبدا، جایی که محتوایی که میخواهید به زندگیها دسترسی پیدا کنید، ممکن است از مکان فیزیکی شما بسیار دور باشد.
اگر چنین است، یک شبکه توزیع محتوا آن محتوا را به شما نزدیکتر میکند و سرعت و عملکرد را بهبود میبخشد. به عنوان مثال، فرض کنید که خانه مد X (FHX) از میلان، ایتالیا، مجموعه جدید خود را برای سفارشات آنلاین منتشر می کند. دوستداران مد در نیویورک، پاریس، ریودوژانیرو و توکیو همگی برای انجام سفارشات خود به صورت آنلاین مراجعه می کنند.
اگر FHX از سیستم مدیریت محتوای ابری استفاده نمیکند، درخواست هر کاربر نهایی باید تمام مسیر را به میلان برساند و برگردد. با این حال، اگر FHX از CDN استفاده کند و محتوای آن را از قبل در شبکه توزیع محتوا بارگذاری کرده باشد، هر کاربر میتواند مستقیماً از سرورهای شهر خود به محتوای جدید دسترسی داشته باشد و دادههای خود را صدها یا هزاران مایل در زمان رفت و برگشت ذخیره کند.
اگر محتوا از قبل ذخیره نشده باشد، شبکه توزیع محتوا از دانش برنامه ریزی شده خود در مورد اتصالات لازم برای غلبه بر هر چالشی استفاده می کند. CDN های پیشرفته از فناوری های اضافی استفاده می کنند که هر گونه مشکلی را در ارائه محتوای پویا یا غیرقابل ذخیره سازی حل می کند و نوع مناسب محتوا را برای ارائه به دستگاه های مختلف تعیین می کند.
همه اینها به این معنی است که هنگام استفاده از شبکه توزیع محتوا ، ارائه دهندگان محتوا می توانند تجارب وب سریع و با کیفیت را به همه کاربران نهایی خود ارائه دهند. مهم نیست از چه مکان، مرورگر، دستگاه یا شبکه ای وصل می شوند. صفحات وب سریعتر ارائه می شوند، زمان بافر ویدیو کاهش می یابد و کاربران بیشتر درگیر می شوند.
دسترسی
در دسترس بودن به این معنی است که محتوا برای کاربران نهایی حتی در دورههای ترافیک بیش از حد کاربر که افراد زیادی به طور همزمان به محتوا دسترسی دارند یا اگر سرور در برخی از قسمتهای اینترنت قطع میشود، در دسترس باقی بماند.
هنگامی که بار ترافیک با میلیون ها درخواست در ثانیه به اوج خود می رسد، حتی قدرتمندترین سرورها نیز مورد آزمایش قرار می گیرند. بدون شبکه تحویل محتوا، تمام این ترافیک باید توسط زیرساخت ارائهدهنده محتوا جذب شود.
این می تواند باعث شکست و تجربه ضعیف کاربر نهایی شود. زیرساخت سرور به طور گسترده ای که توسط شبکه توزیع محتوا ارائه می شود برای کاهش این مشکلات طراحی شده است. شبکه توزیع محتوا پیشرفته، با معماری بسیار پراکنده و پلتفرم های سرور عظیم خود، می توانند ده ها ترابایت در ثانیه ترافیک را جذب کنند و این امکان را برای ارائه دهندگان محتوا فراهم کنند تا حتی برای پایگاه های کاربران بزرگتر در دسترس باشند.
به عنوان مثال، اجازه دهید به FHX در میلان برگردیم. نام تجاری آن مورد علاقه میلیون ها دوستدار مد است و ترکیب جدید آن هیجان زیادی ایجاد می کند. در لحظه راه اندازی، دوستداران مد از سراسر جهان به صورت آنلاین به وب سایت FHX در همان لحظه مراجعه می کنند.
اگر FHX از CDN استفاده نمی کند، همه آن کاربران به طور همزمان به سرور اصلی آن ضربه می زنند و باعث از کار افتادن آن می شود. با این حال، اگر FHX از CDN استفاده میکند، تمام آن ترافیک در صدها هزار سرور CDN ارائه میشود و از شکست منشأ FHX جلوگیری میکند و تجربهای با کیفیت را به دوستداران مد در سراسر جهان ارائه میکند.
امنیت
با افزایش حجم داده ها و تراکنش های با ارزش بالا در اینترنت، نیروهای مهاجم نیز به دنبال سوء استفاده از آن هستند. حملات توسط عوامل مخرب می تواند هزینه های زیادی برای سازمان ها داشته باشد. در کنار جنایاتی که توسط افراد مخرب انجام می شود، حملات DDoS و مبتنی بر وب پرهزینه ترین هستند.
حملات انکار سرویس و سوء استفاده های مبتنی بر وب (SQL Injection، اسکریپت نویسی بین سایت، و حملات محلی یا از راه دور گنجاندن فایل) رایج تر می شوند. این حملات به طور فزاینده ای با استفاده از یک حمله DDoS برای منحرف کردن توجه و در عین حال آسیب جدی تر با سایر سوء استفاده ها راه اندازی می شوند.
در هر دو نوع حمله، تشخیص ترافیک بد از ترافیک قانونی دشوار است و استراتژیهای حمله به سرعت در طول زمان تکامل مییابند و به منابع امنیتی اختصاصی قابل توجهی برای بهروز ماندن در استراتژیهای کاهش نیاز دارند.
با توجه به نوسانات روزافزون چشم انداز تهدید اینترنت، کمک به ایمن سازی وب سایت ها یک نیاز حیاتی شبکه توزیع محتوا است. پیشرفتهترین شبکههای ارائه محتوا امروز امنیت اطلاعات را به یک شایستگی اصلی تبدیل کردهاند و راهحلهای منحصربهفرد مبتنی بر ابر را ارائه میکنند. شبکه توزیع محتوا باید از ارائه دهندگان محتوا و کاربران با کاهش در برابر طیف گسترده ای از حملات بدون اینکه نهادهای مخرب ارائه و در دسترس بودن را به خطر بیندازند، محافظت کنند.
هوش
به عنوان حامل تقریباً نیمی از ترافیک اینترنت جهان، ارائه دهندگان شبکه توزیع محتوا مقادیر زیادی داده در مورد اتصال کاربر نهایی، انواع دستگاه ها و تجربیات مرور در سراسر جهان تولید می کنند. آنها میتوانند از این دادهها برای کمک به مشتریان خود استفاده کنند و به آنها بینشهای انتقادی، عملی و هوشمندی در مورد پایگاه کاربری خود بدهند.
این خدمات ممکن است شامل نظارت بر کاربر واقعی و تجزیه و تحلیل رسانه ها برای اندازه گیری تعامل کاربر نهایی با محتوای وب و اطلاعات امنیتی ابری برای پیگیری تهدیدات آنلاین باشد.
دانلود pdf مطلب فوق »» شبکه توزیع محتوا چیست؟