تجربه کاربری به احساسی اشاره دارد که کاربران هنگام استفاده از یک محصول، برنامه، سیستم یا خدمات تجربه می کنند. همراه ما تا پایان مقاله باشید تا به بررسی دقیق آن بپردازیم.
تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری (UX) سفری است که کاربران در هنگام استفاده از یک محصول طی می کنند. نه تنها شامل تعاملات مستقیم آنها با محصول می شود، بلکه نحوه انطباق آن با روند کلی تکمیل کار آنها را نیز شامل می شود. صرف نظر از اینکه جنبههای مختلف تجربه تحت کنترل مستقیم محصول هستند یا صرفاً با محصول مرتبط هستند، کل تجربه از دیدگاه کاربر بخشی از UX محسوب میشود.
| از خدمات تیم مای تک، طراحی صفحه معرفی پروژه شما با توجه به سلیقه و درخواست شما و همچنین طراحی انواع سایت در پلتفرم های مختلف با توجه به نوع کسب و کار و نیاز های مرتبط با آن در خدمت شما میباشد.
تفاوت بین UI و UX چیست؟
UI و UX اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اما زمانی که حروف اختصاری در واقع تلفظ می شوند، رابط کاربری و تجربه کاربری کاملاً متفاوت هستند. رابط کاربری به معنای واقعی کلمه همان چیزی است که کاربر در محصول می بیند و با آن تعامل دارد: دکمه ها، طرح بندی، ناوبری، فیلدهای فرم و غیره.
بسیار شبیه کابین خلبان هواپیما یا دکمه های روی کنترل از راه دور، چیزی است که کاربر می بیند. “UI” گاهی اوقات می تواند مختصر “ظاهر و احساس” یک محصول باشد.
تجربه کاربری طیف وسیعتری از عناصر را نسبت به رابط کاربری در بر میگیرد، اگرچه UI قطعاً در این تعریف بزرگتر گنجانده شده است. تجربه کاربر شامل تمام کارهایی است که کاربر نهایی در رابطه با محصول انجام می دهد، از جمله اینکه چگونه در جریان کار کلی آنها قرار می گیرد و مراحل قبل و بعد از استفاده واقعی از محصول. علاوه بر این، تجربه کاربر نحوه تغییر این تعاملات را در طول زمان با تکامل استفاده مشتری و تغییر محصول و شرکت پوشش میدهد.
| تیم مای تک ارائه دهنده انواع خدمات سایت ، سئو و اپلیکیشن تحت ویندوز ، وب و اندروید میباشد. برای ارتباط با ما از طریق اینستاگرام بر روی لینک کلیک کنید.
اصول طراحی تجربه کاربری چیست؟
تلاشهای UX بر خوشایند و سازنده کردن کل سفر مشتری متمرکز است. که با برجسته کردن ارزش راه حل شروع می شود تا مشخص شود که محصول چه قابلیت ها و مزایایی را می تواند به مشتریان بالقوه و فعلی ارائه دهد و اینکه ارزش پیشنهادی به وضوح برای بازار هدف مطلوب است. برای دستیابی به این هدف، UX قصد دارد این مقدار را قابل کشف و در دسترس قرار دهد. که شامل کلمات و تصاویر واضح و یک مسیر کوتاه و ساده برای درک پتانسیل یک محصول و همچنین حسابداری برای کاربرانی است که ممکن است محدودیت های فیزیکی داشته باشند.
مرحله بعدی تحریک تعامل و استفاده از محصول است که مستلزم یک تجربه واضح میباشد.کاربران باید بتوانند شروع به استفاده از محصول و درک ارزش آن در اسرع وقت کنند، حتی زمانی که این محصول یک پیشنهاد سازمانی بزرگ است. از اینجا UX به اصلاح تعاملات مشتری، حذف نقاط اصطکاک و به حداقل رساندن مراحل مورد نیاز برای تکمیل وظایف مختلف ادامه می دهد.
همانطور که خود محصول بالغ می شود، UX می تواند با کمک به وظایف مرتبط که مستقیماً بر ارزش پیشنهادی و رضایت از تجربه واقعی محصول تأثیر می گذارد، فراتر از مرزهای محصول گسترش یابد. این اصلاح همچنین می تواند شامل ایجاد ثبات در محصول و ارائه هرچه بیشتر راهنمایی های زمینه ای باشد.
یک طراح تجربه کاربری چه می کند؟
یک طراح تجربه کاربری از مجموعه ابزاری استفاده می کند که شامل تحقیق و آزمایش کاربر، طراحی گرافیکی، طرح بندی، زبان و جمله بندی می شود. که ممکن است مقداری کدنویسی (معمولاً در قلمرو HTML/CSS) انجام دهند، قالبها و ماکتها را ایجاد کنند، آرمها و دکمهها را طراحی کنند یا حتی متنی را که در محصول ظاهر میشود بنویسند.
برای درک تجربه مشتری، طراحان UX ممکن است مصاحبه با مشتریان را انجام دهند یا در آن شرکت کنند تا تصویر بهتری از آنچه برای مشتریان مهم است و نحوه انجام وظایف حیاتی آنها (چه با محصول یا با استفاده از روشهای جایگزین) به دست آورند. هنگامی که محصول آماده شد، UX اغلب در تست قابلیت استفاده، طراحی اسکریپت ها، تجزیه و تحلیل نتایج و یا حتی انجام خود آزمایش ها رهبری می شود. هنگامی که محصول ارسال شد، طراحان UX از تجزیه و تحلیل استفاده می کنند تا عمیق تر در سفر مشتری غوطه ور شوند و سعی کنند تشخیص دهند که چه جریان های کاری موفق هستند و چه روایت هایی در کجا به موانع برخورد می کنند.
طراحان UX همچنین «گرامر بصری» را برای یک محصول تعریف میکنند، یا آیکونها و تایپوگرافیهایی را انتخاب میکنند که با نام تجاری ارتباط برقرار میکنند و نشانههای بصری را در اختیار کاربران قرار میدهند. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که زبان مورد استفاده در سایت برای مخاطب مرتبط واضح است و در عین حال در کل سفر مشتری سازگار و آشنا میباشد.
عوامل موثر بر تجربه کاربری
هسته اصلی UX این است که اطمینان حاصل شود که کاربران در آنچه که شما به آنها ارائه می دهید ارزش پیدا می کنند.
- مفید بودن: محتوای شما باید اصلی باشد و نیاز را برآورده کند
- قابل استفاده: استفاده از سایت باید آسان باشد
- مطلوب: تصویر، هویت، برند و سایر عناصر طراحی برای برانگیختن احساسات و قدردانی استفاده می شود.
- قابل نمایش: محتوا باید در محل و خارج از سایت قابل پیمایش و مکان یابی باشد
- معتبر: کاربران باید به آنچه شما به آنها می گویید اعتماد کرده و باور کنند
ممنون که همراه ما در مقاله (تجربه کاربری چیست؟) بودید. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید واقع بوده باشید.
تیم مای تک با اتکا به علم روز و نیرو های متخصص خود در صدد رشد کسب و کار شما و ایجاد محصولات با توجه به نیاز روز در تلاش است.
جهت ارتباط با ما بر روی لینک کلیک کنید.
دانلود pdf مطلب فوق »» تجربه کاربری چیست؟