رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو کلمه ای هستند که ممکن است به طور مکرر در محافل فناوری (و گاهی اوقات به جای یکدیگر) ذکر آنها را بشنوید. اما امروز قصد داریم به تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری بپردازیم.
تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری
رابط کاربری به صفحهها، دکمهها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وبسایت، برنامه یا سایر دستگاههای الکترونیکی با آنها تعامل دارید. UX به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد تعامل اشاره دارد. در حالی که رابط کاربری مطمئناً میتواند بر UX تأثیر بگذارد، این دو و همچنین نقشهایی که طراحان بازی میکنند متمایز هستند.
در این مقاله، ما نگاهی دقیقتر به این خواهیم داشت که چگونه نقشهای طراح UX و طراح رابط کاربری با یکدیگر همپوشانی و تفاوت دارند و چگونه میتوان فهمید کدام یک را باید دنبال کنید.
| تیم مای تک ارائه دهنده انواع خدمات سایت ، سئو و اپلیکیشن تحت ویندوز ، وب و اندروید میباشد. برای ارتباط با ما از طریق اینستاگرام بر روی لینک کلیک کنید.
بررسی تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری
توسعه محصولی که مردم آن را دوست دارند اغلب به رابط کاربری خوب و UX خوب نیاز دارد. به عنوان مثال، می توانید یک برنامه بانکی داشته باشید که عالی به نظر می رسد و دارای ناوبری بصری (UI) است. اما اگر برنامه به کندی بارگیری می شود یا باعث می شود برای انتقال پول (UX) روی صفحه های متعدد کلیک کنید، مهم نیست که چقدر خوب به نظر می رسد. احتمالاً دیگر قصد استفاده از آن را نخواهید داشت.
از سوی دیگر، یک وب سایت می تواند با محتوای منحصر به فرد و مفیدی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است بارگذاری شود. اما اگر قدیمی به نظر می رسد یا نمی توانید به راحتی بفهمید که چگونه بین صفحه ها حرکت کنید یا بین گزینه ها حرکت کنید، احتمالاً دیگر به آن سایت بر نمیگردید.
طراحان UI و UX هر دو نقش کلیدی در چرخه عمر توسعه محصول دارند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک بیندازیم. طراحان UX کار خود را بر تجربه ای که کاربر با یک محصول دارد متمرکز می کنند. هدف این است که محصولاتی کاربردی، در دسترس و لذت بخش بسازیم. در حالی که اصطلاح UX اغلب برای محصولات دیجیتال به کار می رود، می توان آن را برای محصولات و خدمات غیر دیجیتال (مانند قهوه جوش یا سیستم حمل و نقل) نیز به کار برد.
وظایف متداول برای یک طراح UX ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- انجام تحقیقات کاربر برای شناسایی اهداف، نیازها، رفتارها و نقاط مرتبط با تعامل محصول
- توسعه پرسونای کاربر بر اساس مشتریان هدف
- ایجاد نقشه های سفر کاربر برای تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مشتری با یک محصول
- انجام تست کاربر برای تایید تصمیمات طراحی و شناسایی مشکلات
- همکاری با سهامداران، طراحان رابط کاربری و توسعه دهندگان
تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری در چیست؟
طراحان رابط کاربری بخشهای گرافیکی برنامههای موبایل، وبسایتها و دستگاهها را ایجاد میکنند . عناصری که کاربر مستقیماً با آنها تعامل دارد.
بر خلاف UX که می تواند تقریباً برای هر محصول یا خدماتی اعمال شود، اصطلاح UI منحصراً برای محصولات دیجیتال به کار می رود. یک طراح رابط کاربری به دنبال این است که اپلیکیشنها و وبسایتها را هم از نظر بصری جذاب کند و هم برای پیمایش آسان.
وظایف متداول یک طراح رابط کاربری عبارتند از:
- سازماندهی صفحه آرایی
- انتخاب پالت رنگ و فونت
- طراحی عناصر تعاملی، مانند اسکرول ها، دکمه ها، کلیدها، منوهای کشویی و فیلدهای متنی
- ساخت قابها و طرحبندیهای با کیفیت بالا برای نشان دادن اینکه طراحی نهایی چگونه خواهد بود
- همکاری نزدیک با توسعه دهندگان برای تبدیل طرح ها به یک محصول کارآمد
| از خدمات تیم مای تک، طراحی صفحه معرفی پروژه شما با توجه به سلیقه و درخواست شما و همچنین طراحی انواع سایت در پلتفرم های مختلف با توجه به نوع کسب و کار و نیاز های مرتبط با آن در خدمت شما میباشد.
ممنون که همراه ما در مقاله (تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری ) بودید. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید واقع بوده باشید.
تیم مای تک با اتکا به علم روز و نیرو های متخصص خود در صدد رشد کسب و کار شما و ایجاد محصولات با توجه به نیاز روز در تلاش است.
جهت ارتباط با ما بر روی لینک کلیک کنید.
دانلود pdf مطلب فوق » تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟