10 استراتژی اساسی بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی در هر چیزی حائز اهمیت است. اگر به درستی مدیریت و پیاده‌سازی شود، این ده عامل بهینه سازی وب سایت موفقیت شما را در سال 1402 و بعد از آن تضمین می کند.
بهینه سازی وب سایت
عناوینی که در این مطلب می‌خوانید :

بهینه سازی وب سایت اگر به درستی مدیریت و پیاده‌سازی شود، این ده عامل بهینه سازی وب سایت، موفقیت شما را در سال 1402 و بعد از آن تضمین می کند.

بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی وب‌سایت

گوگل به طور رسمی 24 سال پیش در سال 1998 راه‌اندازی شد.

از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است، اما یک چیز ثابت مانده است. اگر به سادگی بر روی اصول اولیه تمرکز کنید، هم‌چنان می‌توانید در فضای آنلاین بسیار موفق باشید.

البته، اصول اولیه در سال 2023 بسیار متفاوت از اصول اولیه در سال 1998 است. غرق شدن و حواس پرت شدن آسان است. نظم و انضباط در رویکرد سئو هرگز مهم نبوده است.

بنابراین، سوال واضح این است: عواملی که باید روی چه عواملی تمرکز کرد؟ چگونه می‌توان رتبه را افزایش داد؟ چگونه کسی می‌تواند در چنین محیط رقابتی ترافیک ایجاد کند؟

این پست به بررسی این موضوع می‌پردازد که کدام عوامل بیشترین وزن را دارند و چگونه می‌توان برای هر کدام بهینه سازی کرد.

1. هدف جستجو

همانطور که یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق یا همان دیپ لرنینگ همچنان در حال تکامل هستند، هر کدام وزن بیشتری در الگوریتم هسته گوگل خواهند داشت.

هدف نهایی گوگل درک زمینه یک عبارت جستجوی معین و ارائه نتایج منطبق با هدف کاربر است. این امر باعث می‌شود که تحقیقات کلمات کلیدی در سطح پیشرفته و انتخاب کلمات کلیدی مهم‌تر از همیشه باشد.

قبل از صرف زمان و منابع برای رتبه‌بندی یک عبارت، باید به وب‌سایت‌هایی که در حال حاضر در بالای SERP‌ها برای آن عبارت هستند نگاه کنید. ارتباط متنی کلمه کلیدی باید با یک عبارت جستجو هماهنگ باشد. کلمات کلیدی و پرس و جوهایی وجود خواهند داشت که رتبه بندی برای آنها غیرممکن خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر گوگل تشخیص داده باشد که افرادی که برای «وکیل آسیب‌های شخصی [شهرستان]» را جستجو می‌کنند، فهرستی از وکلا را می‌خواهند که از بین آنها انتخاب کنند، آنگاه یک سری از فهرست‌های قانون قابل اعتماد در بالای SERP ظاهر می‌شوند.

یک واحد یا شرکت منفرد جایگزین آن دایرکتوری‌ها نخواهد شد. در این موارد، باید استراتژی خود را اصلاح کنید.

2. سئو فنی

سئوی فنی به بهینه سازی سایت شما کمک فراوانی می‌کند. اساس سئو فنی، داشتن یک معماری وب سایت قوی است.

نمی‌توان به سادگی مجموعه‌ای تصادفی از صفحات و پست‌ها را منتشر کرد. یک معماری سایت سازگار با سئو، کاربران را در سراسر سایت شما راهنمایی می‌کند و خزیدن و ایندکس کردن صفحات شما را برای گوگل آسان می‌کند. همچنین با بهینه سازی مطالب، می‌توانید به سئوی محتوای خود کمک کنید.

هنگامی که معماری مناسب را در اختیار دارید، زمان آن است که یک ممیزی فنی یا سئو انجام دهید.

به لطف بسیاری از ابزارهای سئو موجود، ممیزی سئو دیگر یک کار دلهره‌آور نیست. با این حال، نکته کلیدی این است که بدانید چگونه داده‌های ارائه شده را تفسیر کنید و با آن چه کاری انجام دهید.

برای شروع بهینه سازی، باید موارد زیر را بررسی کنید و هر مشکلی را که کشف شده است برطرف کنید:

  1. کد وضعیت خطاهای موجود را بررسی کنید و آنها را اصلاح کنید.
  2. robot.txt را برای خطا بررسی کنید. در صورت نیاز، بهینه سازی وب سایت را انجام دهید.
  3. فهرست بندی سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید. مشکلات کشف شده را بررسی و برطرف کنید.
  4. تگ‌های عنوان تکراری و توضیحات متا تکراری را برطرف کنید.
  5. محتوای وب سایت خود را حسابرسی کنید. آمار ترافیک را در Google Analytics بررسی کنید. بهبود یا هرس کردن محتوای ضعیف را در نظر بگیرید.
  6. لینک های خراب را برطرف کنید. اینها دشمن تجربه کاربر – و به طور بالقوه رتبه بندی هستند.
  7. نقشه سایت XML خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل به گوگل ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس

3. تجربه کاربری

بهینه سازی وب‌سایت فقط فنی نیست، بلکه این بهینه سازی می‌تواند در نوع کارکرد و سادگی وب‌سایت شما نیز باشد. تجربه کاربر (UX) بر کسب بینش در مورد کاربران، نیازهای آن‌ها، ارزش‌ها، توانایی‌ها و محدودیت‌های آنها متمرکز است.

UX همچنین اهداف و مقاصد تجاری را در نظر می‌گیرد. بهترین شیوه‌های UX بر بهبود کیفیت تجربه کاربر تمرکز دارد.

به گفته پیتر مورویل، عواملی که بر UX تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  1. مفید: محتوای شما باید منحصر به فرد باشد و نیازی را برآورده کند.
  2. قابل استفاده: وب‌سایت شما باید برای استفاده و پیمایش آسان باشد.
  3. مطلوب: عناصر طراحی و برند شما باید احساسات و قدردانی را برانگیزد.
  4. یافتنی: عناصر طراحی و ناوبری را یکپارچه کنید تا کاربران به راحتی بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.
  5. در دسترس: محتوا باید برای همه – از جمله 12.7٪ از جمعیت دارای معلولیت – در دسترس باشد.
  6. معتبر: سایت شما باید قابل اعتماد باشد تا کاربران شما را باور کنند.
  7. ارزشمند: سایت شما باید از نظر تجربه به کاربر و از نظر بازگشت سرمایه مثبت به شرکت ارزش ارائه کند.

تست چند متغیره و A/B بهترین راه برای اندازه گیری و ایجاد تجربه بهتر برای کاربران وب‌سایت است. هنگام در نظر گرفتن تغییرات پیچیده، آزمایش چند متغیره بهترین است.

می‌توان بسیاری از عناصر مختلف را ترکیب کرد و نحوه کار همه آن‌ها را با هم آزمایش کرد. از سوی دیگر، تست A/B، دو عنصر مختلف را در سایت شما مقایسه می‌کند تا مشخص کند کدامیک بهترین عملکرد را دارد.

4. Mobile-First(اولویت با موبایل)

از جمله موارد مهم برای بهینه سازی صفحات وب‌سایت شما، می‌تواند ریسپانسیو بودن آن باشد. امروزه اکثر کاربران، دیگر از رایانه برای وب گردی استفاده نمی‌کنند و معمولا با موبایل خود وب سایت ها را باز می‌کنند. در صورتی که یک صفحه وب سایت شما بهینه سازی نشده باشد، ممکن است خیل عظیمی از کاربران را از دست بدهید.

گوگل رسماً در مارس 2018 شروع به انتشار فهرست اول موبایل کرد. بازاریابان هوشمند مدت ها قبل از عرضه رسمی رویکرد اول موبایل را در پیش گرفتند.

با توجه به جستجوی مرکزی گوگل:

“نه سازگاری با موبایل و نه چیدمان پاسخگو به موبایل الزاماتی برای نمایه سازی موبایل اول نیستند. صفحات بدون نسخه موبایل هنوز روی موبایل کار می کنند و برای نمایه سازی قابل استفاده هستند. با این اوصاف، زمان آن فرا رسیده است که فقط از دسکتاپ خارج شوید و موبایل را در آغوش بگیرید :)”

در اینجا برخی از اصول اولیه برای سازگاری و بهینه سازی سایت شما با موبایل آورده شده است:

  • سایت خود را با هر دستگاهی سازگار کنید – خواه دسکتاپ، موبایل یا تبلت.
  • هنگام استفاده از طراحی واکنشگرا، به ویژه برای کاربران تلفن همراه، همیشه تصاویر خود را مقیاس بندی کنید.
  • از عناوین متا کوتاه استفاده کنید. خواندن آنها در دستگاه های تلفن همراه آسان تر است.
  • از پاپ‌آپ‌هایی که محتوای شما را پوشش می‌دهند و بازدیدکنندگان را از دیدن محتوای شما جلوگیری می‌کند، اجتناب کنید.
  • کمتر می تواند بیشتر در تلفن همراه باشد. در دنیای موبایل اول، محتوای طولانی لزوماً با ترافیک بیشتر و رتبه‌بندی بهتر برابری نمی‌کند.
  • از موبایل به عنوان بهانه‌ای برای پنهان کاری استفاده نکنید. کاربران و موتورهای جستجو باید محتوای یکسانی را ببینند.

5. موارد حیاتی هسته وب

در جولای 2021، به‌روزرسانی تجربه صفحه منتشر شد و اکنون به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در الگوریتم اصلی Google گنجانده شده است. گوگل به بهینه سازی صفحات وب سایت‌ها به شدت اهمیت می‌دهد.

همانطور که از نام آن پیداست، ابتکار اصلی وب حیاتی برای تعیین کمیت معیارهای ضروری برای یک وب سایت سالم طراحی شده است. این با تعهد Google برای ارائه بهترین تجربه کاربری هم‌گام است.

به گفته گوگل، «تجربه بارگذاری، تعامل، و ثبات بصری محتوای صفحه و ترکیبی از آنها، اساس Core Web Vitals هستند».

هر یک از این معیارها:

  • بر جنبه‌ای منحصر به فرد از تجربه کاربر تمرکز می‌کند.
  • برای تعیین عینی نتیجه، قابل اندازه‌گیری و اندازه‌گیری است.

ابزارهایی برای اندازه گیری حیاتی وب اصلی:

  • PageSpeed Insights: عملکرد موبایل و دسکتاپ را اندازه‌گیری می‌کند و توصیه‌هایی برای بهبود ارائه می‌دهد.
  • Lighthouse: یک ابزار متن باز و خودکار که توسط گوگل برای کمک به توسعه‌دهندگان برای بهبود کیفیت صفحه وب توسعه یافته است. دارای چندین ویژگی است که در PageSpeed Insights موجود نیستند، از جمله برخی بررسی‌های SEO.
  • کنسول جستجو: یک گزارش Core Web Vitals اکنون در GSC گنجانده شده است که عملکرد URL را براساس وضعیت، نوع متریک و گروه URL گروه‌بندی می‌کند.

6.طرحواره یا الگو

بهینه سازی شامل Schema یا همان الگو نیز می‌شود. نشانه‌گذاری طرحواره، پس از اضافه شدن به یک صفحه‌وب، یک قطعه غنی ایجاد می‌کند – یک توضیح پیشرفته که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

همه موتورهای جستجوی پیشرو، از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس، از استفاده از میکروداده پشتیبانی می کنند. ارزش واقعی طرحواره این است که می تواند زمینه یک صفحه وب را فراهم کند و تجربه جستجو را بهبود بخشد. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افزودن طرحواره تأثیری بر SERP ها داشته باشد وجود ندارد.

در ادامه، تعدادی از محبوب ترین کاربردهای طرحواره را خواهید دید:

اگر فکر اضافه کردن طرحواره به صفحه را ترسناک می‌دانید، نباید این کار را انجام دهید. اجرای طرحواره بسیار ساده است و در بهینه سازی سایت شما تاثیر به سزایی دارد. اگر یک سایت وردپرسی دارید، چندین افزونه وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

درباره وردپرس بیشتر بدانید: وردپرس چیست؟ (توضیحاتی برای تازه‌کارها)

7. بازاریابی محتوا

پیش بینی می شود که امسال 97 زتابایت داده در سراسر جهان ایجاد، ضبط، کپی و مصرف شود.

برای در نظر گرفتن این موضوع، این معادل 18.7 تریلیون آهنگ یا 3168 سال ویدیوی HD در هر روز است.

چالش شکستن درهم و برهمی با گذشت زمان به طور تصاعدی دشوارتر خواهد شد.

برای انجام این کار:

  • یک مرکز محتوا در قالب یک مرکز منبع ایجاد کنید.
  • مرکز منابع خود را با ترکیبی از محتوای مفید، آموزنده و سرگرم کننده پر کنید.
  • قطعات “گفتار” مربوط به مرکز منبع و پیوند بین خود را بنویسید.
  • مقالات خبری مرتبط با منبع و پیوند خود بنویسید.
  • این خبر را پخش کنید. مقالات خبری خود را در کانال های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • موضوعات پرطرفدار مرتبط با محتوای خود را ربود. در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • از دوربین گوشی هوشمند خود استفاده کنید. تصاویر و ویدیوها معمولاً بهتر از متن به تنهایی تبدیل می شوند.
  • محتوای قدیمی و کم ترافیک را به‌روز کنید.

8. ساختن لینک

پیوندها همچنان یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی و بهینه سازی هستند.

در طول سال‌ها، گوگل در شناسایی و کاهش ارزش پیوندهای هرزنامه مهارت بیشتری پیدا کرده است، به ویژه پس از راه‌اندازی پنگوئن 4.0. در این صورت، کیفیت بر کمیت غلبه خواهد کرد.

بهترین استراتژی های لینک سازی برای سال 2022 عبارتند از:

  • استفاده از صفحات منبع
  • ساختمان لینک شکسته.
  • استخراج بک لینک.
  • اصلاح پیوند.
  • ادعای ذکر نامرتبط.

9. آزمایش و تغییرات سند

شما آنچه را که اندازه گیری می کنید مدیریت می کنید.

یک مطالعه اخیر نشان داد که کمتر از 50٪ از صفحات “بهینه سازی شده” باعث کلیک بیشتر می شود. بدتر از آن، 34 درصد از تغییرات منجر به کاهش کلیک شد!

مراحل اولیه تست سئو:

  • مشخص کنید که چه چیزی را آزمایش می کنید و چرا.
  • یک فرضیه تشکیل دهید. انتظار دارید به دلیل تغییرات شما چه اتفاقی بیفتد؟
  • آزمایش خود را مستند کنید اطمینان حاصل کنید که می توان آن را به طور قابل اعتماد تکرار کرد.
  • تغییرات خود را منتشر کنید و سپس URL ها را برای بازرسی از طریق کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.
  • آزمایش را برای مدت زمانی طولانی انجام دهید تا تأیید کنید که آیا فرضیه شما درست است یا خیر. یافته‌های خود و هرگونه مشاهدات دیگر، مانند
  • تغییرات ایجاد شده توسط رقبا که ممکن است بر نتیجه تأثیر بگذارد، مستند کنید.
  • بر اساس نتایج آزمایشات خود اقدامات مناسب را انجام دهید.

این فرآیند را می توان به راحتی با استفاده از صفحه گسترده اجرا و مستند کرد.

10. KPI ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید

به گفته راجر مونتی، 9 مورد مهم‌ترین KPI سئو که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • ارزش طول عمر مشتری (CLV).
  • کارایی محتوا
  • میانگین زمان نامزدی
  • اهداف تبدیل بر اساس معیارهای درصدی.
  • مشاهده دقیق جستجو
  • نمایان بودن برند در جستجو
  • کاربران جدید و بازگشتی
  • میانگین زمان حضور در سایت
  • درآمد در هزار (RPM) و میانگین موقعیت.

چیزی که باید در مورد این KPI‌ها به خاطر بسپارید این است که آنها به اهداف و مقاصد شما بستگی دارند. برخی ممکن است در مورد وضعیت شما اعمال شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است نه.

به این مورد به عنوان یک نقطه شروع خوب برای تعیین بهترین روش سنجش موفقیت یک کمپین فکر کنید.

نتیجه

از آنجایی که اینترنت تاریخ انقضا ندارد، انبوهی از اطلاعات و اطلاعات نادرست روزانه در جستجوهای مختلف ارائه می‌شود.

اگر مراقب نباشید، اجرای توصیه‌های بد یا قدیمی می‌تواند به نتایج فاجعه‌باری منجر شود.

به خودتان لطف کنید و فقط روی این 10 مورد بهینه سازی ضروری تمرکز کنید. با انجام این کار، خود را برای موفقیت طولانی مدت آماده کرده و یک وب سایت به‌روز و بهینه سازی شده خواهید داشت.

ما در تیم مای تک، با کمک کارشناسان خود، می‌توانیم در بهینه سازی و سئوی سایت شما کمک کنیم تا وب سایت شما همواره در صدر نتایج باشد و شما را به همه معرفی کنیم.

| به هر دلیلی زمان مطالعه این مطلب را نداشتید، میتوانید فایل pdf این مطلب رو از قسمت پائین دانلود کنید و در زمان مناسب به مطالعه این مطلب بپردازید.

دانلود pdf مطلب فوق »» 10 استراتژی اساسی بهینه سازی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام