گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای هر کسی که حساب Google داشته باشد به صورت رایگان در دسترس است.
Google Analytics برای ردیابی عملکرد وب سایت و جمع آوری بازخورد بازدیدکنندگان استفاده میشود. این میتواند به سازمانها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربر را تعیین کنند، موفقیت فعالیتها و کمپینهای بازاریابی خود را ارزیابی کنند، اهداف تکمیل شده (مانند خرید، افزودن محصولات به سبد خرید) را ردیابی کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکننده مانند اطلاعات جمعیتی را به دست آورند.
وبسایتهای خردهفروشی کوچک و متوسط اغلب از Google Analytics برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل انواع تجزیه و تحلیل رفتار مشتری استفاده میکنند که میتواند برای بهبود کمپینهای بازاریابی، افزایش ترافیک وبسایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان استفاده شود.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
گوگل آنالیتیکس دادههای کاربر را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگ های صفحه به دست می آورد. یک تگ صفحه جاوا اسکریپت در کد هر صفحه درج می شود.
این تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا میشود و دادهها را جمع آوری کرده و به یکی از سرورهای جمع آوری دادههای گوگل ارسال میکند. سپس Google Analytics میتواند گزارشهای قابل تنظیم برای ردیابی و تجسم دادههایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش، میانگین مدت جلسات، جلسات بر اساس کانال، بازدید از صفحه، تکمیل اهداف و موارد دیگر تولید کند.
تگ صفحه به عنوان یک باگ وب یا وب بیکن برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می کند. با این حال، از آنجایی که سیستم به کوکیها متکی است، نمیتواند دادههایی را برای کاربرانی که آنها را غیرفعال کردهاند، جمعآوری کند.
Google Analytics دارای ویژگی هایی است که می تواند به کاربران کمک کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت های خود را شناسایی کنند. ویژگی ها جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و ادغام با سایر برنامه ها را امکان پذیر می کند. این ویژگی ها عبارتند از:
- ابزارهای تجسم و نظارت بر داده ها، از جمله داشبورد، کارت امتیازی و نمودار حرکتی که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد.
- فیلتر کردن داده ها، دستکاری و تجزیه و تحلیل قیف؛
- رابط های برنامه کاربردی جمع آوری داده ها (API)؛
- تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش و تشخیص ناهنجاری؛
- تقسیم بندی برای تجزیه و تحلیل زیر مجموعه ها، مانند تبدیل.
- گزارش های سفارشی برای تبلیغات، کسب، رفتار مخاطب و تبدیل.
- اشتراک گذاری و ارتباط مبتنی بر ایمیل؛
- ادغام با سایر محصولات، از جمله Google Ads، Google Data Studio، Salesforce Marketing Cloud، Google AdSense، Google Optimize 360، Google Search Ads 360، Google Display & Video 360، Google Ad Manager و Google Search Console.

داشبورد گوگل آنالیتیکس
در داشبورد گوگل آنالیتیکس، کاربران میتوانند نمایههای چندین وبسایت را ذخیره کنند و یا جزئیات دستههای پیشفرض را ببینند یا معیارهای سفارشی را برای نمایش برای هر سایت انتخاب کنند. دسته بندی های موجود برای ردیابی شامل نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی، سایت های ارجاع دهنده، نمای کلی بازدیدکنندگان، پوشش نقشه و نمای کلی منابع ترافیک است.
داشبورد را می توان در سایت گوگل آنالیتیکس مشاهده کرد و از طریق یک ویجت یا یک افزونه برای جاسازی در سایت های دیگر در دسترس است. داشبوردهای Google Analytics سفارشی شده نیز از فروشندگان مستقل در دسترس هستند.
معیارهای مهم گوگل آنالیتیکس
معیار استانداردی برای اندازه گیری کمی است. گوگل آنالیتیکس به کاربران امکان می دهد تا 200 معیار مختلف را برای سنجش عملکرد وب سایت هایشان ردیابی کنند. در حالی که برخی از معیارها ممکن است برای کسب و کارهای خاص ارزشمندتر از سایرین باشند، اینها برخی از محبوب ترین معیارها هستند:
- کاربران: کاربر یک بازدید کننده منحصر به فرد یا جدید وب سایت است.
- نرخ پرش: درصد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده کردند. این بازدیدکنندگان تنها یک درخواست را به سرور گوگل آنالیتیکس راه اندازی کردند.
- جلسات*: گروهی از تعاملات بازدیدکننده که در یک پنجره 30 دقیقه ای از فعالیت اتفاق می افتد.
- میانگین مدت جلسه: هر بازدیدکننده به طور متوسط چه مدت در سایت می ماند.
- درصد جلسات جدید: درصد بازدید از وب سایت که برای اولین بار بازدید می شود.
- صفحات در هر جلسه: میانگین تعداد بازدید از صفحه در هر جلسه.
- تکمیل اهداف: تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان یک اقدام مشخص و مطلوب را انجام می دهند. این به عنوان تبدیل نیز شناخته می شود.
- بازدید از صفحه: تعداد کل صفحات مشاهده شده
*سشن یا Session به معنی لغوی جلسه میباشد که به زبان ساده، یک تبادل اطلاعاتی موقتی و تعاملی بین دو یا چند دستگاه ارتباطی یا بین کامپیوتر و کاربر است.
معیارها در مقابل ابعاد
گزارشهای گوگل آنالیتیکس از ابعاد و معیارها تشکیل شده است. درک تفاوت بین آنها برای تفسیر مناسب گزارشها حیاتی است.
ابعاد: اینها ویژگیها یا برچسبهای کیفی هستند که برای توصیف و سازماندهی دادهها استفاده میشوند. به عنوان مثال، اگر میانگین طول جلسه در چندین منطقه مختلف اندازه گیری شود، ابعاد آن “Region” خواهد بود. “میانگین طول جلسه” که یک اندازه گیری کمی است، نمونهای از یک معیار است.
ابعاد را می توان در Google Analytics سفارشی کرد. نمونههایی از ابعاد رایج عبارتند از:
- زبان
- نوع مرورگر
- شهر و کشور
- مدل دستگاهها
- گروه سنی کاربر

داشبورد آمار تکنولوژی گوگل آنالیتیکس
معیارها: معیارها، اندازه گیریهای کمی از یک نوع داده واحد هستند. نمونههایی از معیارها عبارتند از میانگین طول جلسه، بازدید از صفحه، صفحات در هر جلسه و میانگین زمان در سایت. معیارها برای مقایسه اندازهگیریها در ابعاد مختلف استفاده میشوند.
مزایا و محدودیت ها
گوگل آنالیتیکس دارای مزایا و محدودیتهای متمایز است. مزایا به طور کلی به قدرتمند، رایگان و کاربر پسند بودن پلتفرم مربوط می شود. Google Analytics همچنین مزایای زیر را ارائه می دهد:
- این سرویس رایگان، آسان برای استفاده و دارای رابط کاربری راحت است.
- گوگل آنالیتیکس انواع معیارها و ابعاد قابل تنظیم را ارائه میدهد. با استفاده از این پلتفرم میتوان انواع مختلفی از بازخوردهای مفید را به دست آورد.
- Google Analytics همچنین شامل بسیاری از ابزارهای دیگر مانند تجسم دادهها، نظارت، گزارش، تجزیه و تحلیل پیشبینی و غیره است.
گوگل آنالیتیکس از لحاظ تاریخی دارای کاستیهایی است که ممکن است بر دقت دادههای آن تأثیر بگذارد، از جمله موارد زیر:
- دقت کلی دادهها میتواند توسط کاربرانی که کوکیهای Google Analytics، برنامه های افزودنی خاص مرورگر، برنامههای فیلتر تبلیغات و شبکههای حریم خصوصی را مسدود میکنند، به خطر بیفتد.
- گزارشها با نمونه برداری از 500000 جلسه تصادفی برای کاهش بار سرور تولید می شوند. علاوه بر این، حاشیههای خطا تنها برای تعداد بازدید در این گزارشها داده شده است. بنابراین، بخشهای کوچک داده ممکن است دارای حاشیههای خطای بسیار زیادی باشند.
دادههای جذب کاربر در مقابل دادههای رفتار کاربر
گوگل آنالیتیکس می تواند انواع مختلفی از داده ها را برای اهداف بازاریابی در اختیار کسب و کارها قرار دهد.
دادههای جذب کاربر بازخوردی در مورد نحوه ورود مشتریان به وب سایت ارائه میدهد. مشتریان ممکن است از کانالهای مختلفی مانند نتایج موتور جستجوی پولی، نتایج موتور جستجوی بدون پرداخت، پیوندهای رسانههای اجتماعی یا صرفاً تایپ کردن URL باشند. درک دادههای جذب کاربر برای به حداکثر رساندن ترافیک وب سایت حیاتی است.
دادههای رفتار کاربر نشان میدهد که مشتریان در وب سایت چه می کنند و چگونه با سایت درگیر هستند. این شامل مدت زمانی است که آنها در هر صفحه می گذرانند، تعداد صفحاتی که بازدید میکنند و اینکه آیا با ویدیوها و گرافیکها درگیر هستند یا خیر.
این دادهها را میتوان برای ایجاد طرحبندیهای وب استفاده کرد که بازدیدکنندگان را بهتر با محتوایی که به دنبال آن هستند مرتبط میکند و منجر به تجربه کاربری مؤثرتر میشود. تجارب کاربری که بر اساس دادههای رفتار کاربر بهینه شدهاند، احتمال بیشتری برای ایجاد فروش و تبدیل دارند.
گوگل آنالیتیکس 4
Google Analytics 4 یا GA4 جدیدترین نسخه این سرویس است و در اکتبر 2020 منتشر شد. GA4 تا حدودی بازنگری نسخههای قبلی Google Analytics است. این یک رابط کاربری کاملاً جدید ارائه می دهد و از اتکا به کوکیهای شخص ثالث به سمت استفاده از یادگیری ماشینی برای دقت بهتر دادهها تغییر می کند.
ویژگیهایی که در Google Analytics 4 جدید هستند عبارتند از:
- ابزارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI)؛
- ادغام عمیقتر با تبلیغات گوگل؛
- گزارش مشتری محور که حول دادههای چرخه عمر طراحی شده است.
- ویژگی های اضافی ردیابی بدون کد که می تواند دادهها را با تأخیر کمتر ارائه دهد.
- بهبود ویژگیهای کنترل داده برای انطباق با مقررات و مدیریت داده ها.
| به هر دلیلی زمان مطالعه این مطلب را نداشتید، میتوانید فایل pdf این مطلب رو از قسمت پائین دانلود کنید و در زمان مناسب به مطالعه این مطلب بپردازید.
دانلود pdf مطلب فوق »» گوگل آنالیتیکس